Fördelarna med storytelling
Storytelling hjälper dig öka engagemanget från dina följare och kunder. Med hjälp av riktigt bra storytelling skapar du uppmärksamhet runt ditt varumärke. Storytelling kan också ge dina befintliga kunder ett mervärde.
Så här lyckas du med storytelling
I nästan all storytelling finns det en huvudperson, en så kallad hjälte. I berättelsen kan den här personen ha upplevt något. Berättelsen kan handla om något stort eller litet, det spelar ingen roll, huvudsaken är att händelsen lyfts upp. Det är känslan i berättelsen du vill koppla till just ditt företag.
Berättelsen måste vara sann och den ska handla om någonting som läsaren kan relatera till. Med hjälp av storytelling kan du underhålla, utbilda och lyfta fram specifika värdeord som du vill sammankoppla med ditt företag. Kunder vill bli underhållna och ha en personlig relation till företaget de ska handla hos.
Fyra tips till bra storytelling
- Istället för att tänka på vad du vill säga försök skriva om vad kunden är intresserad av att höra om.
- Vad vill du uppnå? Vill du skapa engagemang hos dina kunder? Vill du ändra en uppfattning om ditt företag?
- Huvudpersonen behöver inte vara du själv. Det kan vara en kund som har upplevt någonting positivt genom att köpa din produkt.
- Följ upp dina berättelser, utvärdera och förbättra dem till nästa gång.