Likes på dina inlägg i blogg, på Facebook och Instagram i all ära, men en trogen prenumerant på ditt nyhetsbrev är guld värt! Så hur får du då dina prenumeranter att stanna kvar hos dig?
Jag har själv precis gjort en rensning i min egen inkorg. Tagit bort alla onödiga mail som jag aldrig läser och som bara skapar oreda i inkorgen. Vilka får då stanna kvar hos mig? De som har relevant innehåll som jag är intresserad av just nu. Tyvärr kan det redan vid ämnesraden avgöra om mailet får vara kvar eller inte även om själva innehållet i mailet kanske skulle vara intressant för mig.
De som bombarderar mig med utskick går också snabbt bort eftersom det mer blir en stress för mig.
Fem punkter som gör att du kommer långt1. Ha en bra säljande rubrik som lockar till läsning och skriv mer personligt. Följ upp med hjälp av statistik. Vilka ämnesrader gav högst öppningsfrekvens?
2. Ha unik och riktigt bra innehåll. Vissa artiklar kanske bara ska finnas i mailutskicket och ingen annanstans för att få prenumeranten att känna sig unik och tycka att det ger någonting att stanna kvar som prenumerant hos just dig. Om du ändå vill publicera allt innehåll i tex din blogg eller på din hemsida kan du vänta med det några dagar så att dina prenumeranter får ”förtur” till informationen.
3. Arbetar du med erbjudande så bör även de vara unika och kanske ha en deadline så att dina läsare snabbare agerar på dem. Kanske vill du erbjuda nerladdning av material som bara dina prenumeranter får ta del av eller inbjudan till events.
4. Skriv det som är mest intressantast och viktigast först.
5. Gör det lätt att avregistrera sig. Även om målet är att ha så många prenumeranter som möjligt så vill du bara ha de som verkligen vill ha nyhetsbrevet och tycker det du skriver är intressant.
Om dina prenumeranter väljer att avregistrera sig beror det antagligen på att samma innehåll finns i en bättre variant på något annat ställe eller så är innehållet helt enkelt inte intressant för dem. Du kan inte tillfredsställa alla men om du lägger ner lite tid på att alltid ha genomarbetat och unikt material så kommer du långt.