Tiffany & Co grundades 1837 och är ett amerikanskt juvelerarföretag som har ungefär 200 butiker runt om i världen. Tiffany har anställt juvelerare och guldsmeder som har designat smycken åt kungligheter och presidentfruar.
Smycken som produceras hos Tiffany är i en klass för sig. De passar inför ett stundande bröllop eller som en oförglömlig present till någon du verkligen bryr dig om.
19 februari 2016 lanserades en dokumentär om Tiffany & Co, med titeln CRAZY ABOUT TIFFANY’S. Filmen visar historien bakom den berömda Tiffany Blue-färgen som sattes upp av Pantone Color Institutes anpassade färgprogram. Se trailern här.
Se historien om Tiffany & Co och styrkan i deras omtalade färg och hur Pantone tog fram den.
Hur viktigt är färg för ett varumärke?
80 % av vår erfarenhet filtreras genom våra ögon, visuella ledtrådar är avgörande för att få fram ett framgångsrikt budskap. Färg gör det möjligt för företag att etablera en varumärkesidentitet som kan bli större än livet. Det är viktigt att vid valet av färg för ditt varumärke eller produkt, fundera över hur din färg kommer att sända bilden av företaget. Tiffany & Co vill att Tiffany-blue ska transportera konsumenten till en värld fylld av lyx och glädje.
När standardiserades Tiffany Blue av Pantone?
Pantone började arbeta med Tiffany 2001 för att säkerställa att oavsett var du var i världen, skulle färgen återges i exakt rätt nyans och vara direkt igenkänningsbar. Färgen som skapades för Tiffany kallas ”1837 Blue”. Den fick det här namnet eftersom Tiffany grundades år 1837. När Pantone tar fram en färg för ett speciellt företag har det företaget möjligheten att själva välja namn på sin färg.
Källa: pantone.com