Snart dags för inredningsmässa igen!
23 august slår Stockholmsmässan upp portarna för ännu en Formex-mässa. Mässan har 900 utställare, 23 000 besökare och 800 mediarepresentanter. Temat för den senaste mässan är Nordic Space där Space står för det inre rummet.
Sofia-Li Molin, Creative Director och Head of Forecast på Swedish Fashion Council, beskriver Nordic så här:
”Extrema volymer gör åter entré i våra hem. Det är mysigt mjukt, omslutande, frigjort och bekvämt. Det ’inre rummet’ har hög status; vi vill trivas, och den egna kroppen återspeglas i designen. I en tumultartad samtid söker vi trygga lösningar och kärnvärden. Nya produkter och materialinnovationer ger oss möjlighet att möta slit-och-släng-kulturen. Att hitta en hållbar livsstil märks även i vardagsgörat: vi ägnar oss åt långsam matlagning, alternativa proteiner, sprouting och flexitarianism.
Färgpaletten är inspirerad av bar hud, lera, krispig mint och bäriga toner. Blanka hightech-material möter tidlösa naturmaterial av ull, trä, terrakotta och skinn. Uttrycket är behagligt generöst och förkroppsligar den nya lyxen – att må bra”
Jag ska själv inte gå på mässan det här året men det ska bli mycket spännande att se hur augustis mässa påverkar den grafiska designen till hösten.