På webben läser besökaren rubriken, tar en titt på inledningen, scrollar ned till slutet, scrollar upp igen och stannar någonstans på mitten, likt ett F. Hittar läsaren inget av intresse så stänger hen ner sidan och går till nästa.
5 tips på vad du kan tänka på när du skriver för webben
1. Undvik långa stycken
Börja med det viktigaste, alltså slutsaten och undvik långa stycken som avskräcker läsaren. Är texten lång kan du dela in den i flera stycken. Du kan också använda dig av mellanrubriker som gör det lättare att hitta i texten.
2. Gör dina texter mer sökbara
Försök att skriva en så relevant text som möjligt med hjälp av de vanligaste sökorden som är kopplade till ditt företag så du hamnar så högt upp på Google som möjligt.
3. Var lite personlig
Tänk på att alla inte är insatta i just det du gör. Så skriv inte krångligt eller var formell. Då är det bättre att skriva ”jag” och ”vi”. Det gör texten mer personlig och mer intressant att läsa.
4. Webben älskar punktlistor
Google älskar punktlistor och det kan hjälpa dig komma högre upp i google-sök. Däremot ska punklistorna inte innehålla mer än 3-5 punkter.
5. Använd faktarutor
Försök att lyfta in siffror och statistik i faktarutor istället för i löpande text. Det gör det mer lättöverskådligt.